Deca često po ugledu na svoje roditelje biraju čime će se dalje u životu baviti. Nije čudno da neko ostane pri svom stavu od malena, jer po ugledu na svog oca želi da bude vozač, automehaničar ili možda doktor nauka. Sve je to individualno i zavisi često i od želje roditelja koji za svoje dete hoće samo najbolje. Da li je to neostavrena ambicija starijih ili možda težnja da učenik ne ostane, što bi se u našem narodu reklo slep kod očiju, mnogi učenici upisuju zanimanja koja ih ne privlače i u kojima ne vidi sebe.

Jedna od ključnih stvari za odabir budućeg zanimanja jeste i psiho-fizička spremnost za tu profesiju. Međutim, kod nas se često ne obraća pažnja na spremnost za određene profesije koje nameću mnoge zahteve. Naime, u Srbiji često đaci upisuju saobraćajne škole, posebno smerove za vozače, bez obzira da li ispunjavaju uslove za ovo zanimanje.

Posebno je važno suočiti se sa svim zahtevima koje ta profesija nameće, ali i obratiti pažnju na probleme koji mogu da vas kasnije zadese prilikom obavljanja nekog posla.

Kao za svaki posao u Srbiji i za posao vozača uvek ima onih koji su zadovoljni i onih koji kukaju. Da li razlog zadovoljstva dobar poslodavac i uslovi rada ili ipak ljudi odustaju zbog napornog tempa samo su neka od pitanja koja su pred zaposlenima. Jako je važno naći neki kompromis, jer ukoliko se nezadovoljstvo taloži, pre ili kasnije će doći do prekida saradnje, pa onda se opet morate snalaziti kako znate i umete.

Vozač C kategorije – endemična vrsta

Broj auto škola koje se bave obukom vozača za teretna vozila, tačnije za C kategoriju je mali, jer obuka zahteva da svaka auto škola poseduje kamione, poligone za vežbu, ali i instruktore koji će držati kandidatima obuku. Takođe, ova obuka nije nimalo jeftina, pa kandidati koji već poseduju vozačku dozvolu B kategorije moraju izdvojiti dodatnih 250 ili 300 evra kako bi stekli dozvolu za upravljanje teretnim vozilima.

Izgleda da nije situacija nimalo sjajna kada je profesija vozača u Srbiji u pitanju. Uglavnom su vozači šlepera u penziji, jer postoji manjak školovanog kadra, a prema nekim procenama nedostajaće oko 140 000 kvalifikovanih ljudi za ovu profesiju. Razloga za ovakvo stanje je mnogo. Prva i osnovna poteškoća jeste neusklađenost obrazovnog sistema i potreba tržišta, zatim sledi i slaba zainteresovanost mladih za ovo zanimanje.

Takođe, ima i onih koji se žale na složene propise koji bi omogućili prekvalifikaciju ljudi koji su nezaposleni i koji su iz drugih profesija. Ipak, oni koji rade kao vožači često se žale na svoje poslodavce i njihov odnos, pa odustaju od ovog posla zbog neodgovarajućih uslova rada.

Da li ste znali da se u razvijenim zemljama itekako traži profil zanimanja kakav je vozač privrednih vozila? Manjak ovog kadra nije samo u Srbiji, već i u SAD-u, Velikoj Britaniji, kao i u Nemačkoj.

Poslodavci iz razvijenih zemalja dobrim platama privlače ljude da obavljaju ovaj posao, a u 23 zemlje od ukupno 36 zemalja koliko je učestvovalo u istraživanjima, rezultati su pokazali da zanimanje vozača spada u deset profesija koji teško pronalaze ljude za obavljanje ovog posla.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *