Šta je autofagija

Delotvornost našeg pravoslavnog posta dokazana je sad i u praksi. Japanski naučnik Jošinori Ohsumi je dobio nobelovu nagradu 2016 za proces koji se zove autofagija. Ukoliko želite da saznate šta sve leči ova metoda i koje su njene prednosti pročitajte u našem tekstu.

Šta je Autofagija?

Autofagija je proces recikliranja organizma. Gde se stare, izumrle, i oštećene ćelije koriste kao proteini za gradjenje novih i zdravih ćelija organizma.

Kakvu ulogu tu ima post?

Kod Posta ograničavate unos kalorija tokom dužeg vremenskog perioda. Znamo da je prva nedelja posta na vodi bez sira, jaja, mesa i ostalih proteina. Sada je dokazano da ovako odricanje od hrane donosi značajne zdravstvene beneficije. To uključuje gubitak težine, promene faktora rizika za dijabetes i bolesti srca i duži život.

Naučnici već duže vreme pokušavaju da dodju do odgovora na pitanje zašto je post povezan godinama sa dugovječnošću. Laboratorijski miševi i majmuni koji u laboratorijskim studijama imaju brzu tendenciju da žive duže od svojih vršnjaka koji se redovno hrane.

Istraživanja su pokazala da ograničavanje kalorija uključuje gene koji ćelijama govore da čuvaju resurse. Ćelije prelaze u stanje očuvanja ili “glad”, gdje su, značajno, mnogo otpornije na bolest ili stanični stres. Oni takođe ulaze u proces poznat kao autofagija, gde telo počinje da čisti stare, neželjene i nepotrebne ćelijske materijale, kao i da popravlja i reciklira oštećene delove.

U jednoj studiji, miševi koji su gladovali 24 sata pokazali su veliki broj autofagosoma, znakove da autofagija funkcioniše. Sada, moramo biti pažljivi povezujući to direktno sa ljudima jer je metabolizam miša mnogo brži od našeg.

Iako je autofagiju veoma teško meriti izvan laboratorijskog okruženja, mnogi stručnjaci se slažu da proces autofagije započinje kod ljudi nakon 12-14 sati gladovanja, a maksimalne koristi se javljaju kada se dostigne oznaka od 48-72 sata.

Ako ovo zvuči zastrašujuće, imajte na umu da će vam isprekidani postovi i dalje dati prednosti, ali povremeno (nekoliko puta godišnje u zavisnosti od vaših ličnih faktora rizika) možete razmisliti o dužem brzom aktiviranju autofagije i pročišćavanja ćelije. Naravno, uvek treba da se konsultujete sa svojim lekarom pre nego što krenete na bilo koji režim posta.

Stimulisanje autofagije čini nekoliko stvari: čisti stare, neželjene ćelijske materijale i proteine, a takođe stimuliše proizvodnju hormona rasta, koji regeneriše svež stanični materijal i podstiče obnavljanje ćelija.

Ako je vaše telo nedavno imalo infekciju, autofagija može da uništi bakterije ili viruse.

Kako autofagija pomaže kod Alchajmera i Parkinsa?

Autofagija nije povezana samo sa povećanjem dugotrajnosti, već pomaže istraživačima da bolje razumiju degenerativne bolesti kao što su Parkinsonova i Alchajmerova. Kada se autofagija ne odvija često, telo prikuplja različite ćelijske materijale, uključujući proteine koji se pojavljuju u velikim količinama u Alchajmerovoj, Parkinsonovoj bolesti: amiloid beta ili Tau protein.

Istraživači veruju da bi dugotrajni napadi autofagije mogli da očiste mozak od tih viška proteina, čime bi potencijalno sprečili razvoj tih bolesti.

Kako autofagija pomaže kod raka kože i raka pluća?

Naš imuni sistem nas štiti od bakterija, virusa i raznih bolesti, takodje ima sisteme odbrane da ne bi napadao sopstveni organizam. Neki karcinomi uspevaju da iskoriste takvu ogradu i spreče napad organizma.

Profesor Tasuku Hondžo i prof. Džejmi Pi Alison su otkrili kako da omoguće imunom sistemu da napadne tumor, isključujući proteine koji ga brane.

Ova terpaija se pokazala veoma delotvornom čak kod uznapredovalih melanoma koji su počeli da se šire. Pacijenti su se potpuno izlečili. Takodje kod karcinoma pluća je postignut isti efekat.

Kako postići autofagiju?

Dok farmaceutske kompanije rade na stvaranju farmaceutske panaceje za stimulaciju autofagije, a neki blogeri u ishrani i fitnesu tvrde da određeni dodaci mogu da izazovu autofagiju, zaista postoji samo jedan dokazani način da se to pokrene: kroz post. Lišenje hranljivih sastojaka izaziva autofagiju.

Signalizacija autofagije u telu uključuje dva ključna puta kada se hranljive materije u telu iscrpe:

  • mTOR reguliše hranljive materije koje utiču na rast ćelija, sintezu proteina i anabolizam. Povezan je sa aktivacijom insulinskih receptora i stvaranjem novog tkiva.
  • AMPK ili AMP-aktivirana proteinska kinaza pomaže u održavanju energetske homeostaze i aktivira mehanizme rezervnog goriva u telu.
  • mTOR i AMPK su prilagođeni prisustvu hranljivih materija u vašem telu. Ova dva puta pomažu vašem telu da odluči da li će aktivirati odgovor rasta ili ući u autofagiju – AMPK.

Autofagija takođe radi zajedno sa dva ključna hormona: glukagonom i insulinom. Osobe sa dijabetesom ili hipoglikemijom imaju problema u regulisanju ili su preosetljive na insulin. Kada insulin ode gore, glukagon pada i obrnuto. Kada postite, ispuštate insulin i povećavate glukagon koji stimuliše autofagiju.

Međutim, nije baš tako jednostavno: indukovati autofagiju, potreban vam je nizak glikogen u jetri, koji se obično postiže tek nakon 14-16 sati gladovanja, ali je verovatnije da će se dogoditi nakon 24 sata, tako da je to ozbiljna obaveza.

Kako se hraniti da bi se pokrenula autofagija?

Stručnjaci savetuju da se jede dva puta na dan. Doručak je najbitniji obrok, telu je potrebna energija i zato sat vremena po ustajanju trebalo bi doručkovati a to je najkasnije oko 09h. Ručak treba da bude najmanje 5 sati posle doručka kako bi se hrana stvarila i želudac odmorio. Ne treba grickati ništa izmedju doručka i ručka kako se ne bi usporilo varenje hrane.

Po staroj narodnoj za doručak jedi kao car ručak podeli sa prijateljem a večeru daj neprijatelju. Na Svetoj Gori monasi jedu 2 puta dnevno. Naravoučenije večeru je najbolje preskočiti. Ukoliko baš morate pojedite nešto lako svarljivo najkasnije do 19h.

Ukoliko ste svaki dan na režimu ishrane sa 2 obroka, vi ćete svakodnevno uživati blagodati autofagije i tako ćete omogućavati vašem organizmu da se svakodnevno samoreciklira kako bi vas održavao vitalnim i zdravim.

Uprkos ovim sjajnim prednostima, nivo posta potreban za aktiviranje autofagije nije za svakoga. Neki ljudi se osjećaju nisko-energetski, ćudljivi i imaju problema sa spavanjem tokom takvih postova. Težite ravnoteži i uvek se javljajte kod zdravstvenih radnika.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *