Vitamini za decu su dijetetski suplementi koji dopunjuju redovnu ishranu dece. Sadrže koncentrovane količine potrebnih vitamina, minerala i drugih hranjivih sastojaka neophodnih za pravilan rast i razvoj dece. Na tržištu su dostupni u različitim oblicima kao što su kapsule, tablete, kapi, sirupi.

Treba imati u vidu da vitamini u farmaceutskom obliku nisu zamena za raznovrsnu i kvalitetnu ishranu dece. Roditelji mogu uključiti dijetetske suplemente na osnovu preporuke lekara, vodeći računa o njihovom sastavu, doziranju i načinu upotrebe. Treba koristiti suplemente proverenih proizvođača i samo u situacijama kada je to neophodno.

Koji vitamini za decu i minerali su potrebni bebama i maloj deci, koji suplementi se preporučuju za decu školskog uzrasta i tinejdžere pročitajte u nastavku teksta.

Vitamini za bebe i malu decu

Od rođenja do 3. godine, rast i razvoj deteta je intenzivan tako da pravilna ishrana ima veliku ulogu u svim procesima razvoja deteta. Obzirom da su nutritivne rezerve kod dece ovog uzrasta male a promet hranjivih sastojaka ubrzan, ponekad je neophodno uvođenje vitaminske suplementacije.

Od rođenja do 6. meseca, najbolja hrana za dete je majčino mleko. Međutim, smatra se da majčino mleko nema dovoljnu količinu vitamina D, pa se on može dodatno uvoditi putem suplementacije. Njegova upotreba je posebno opravdana u zimskim mesecima i veruje se da sprečava pojavu rahitisa. Deci se vitamin D najčešće daje u sinergije sa vitaminom A, u obliku kapi. Ukoliko postoji preporuka može se suplementirati i vitamin C, kao i gvožđe o čemu preporuku daje izabrani lekar.

Nakon šest meseci, kreće se sa uvođenjem čvrste hrane u dečiju ishranu. Čvrsta hrana uvodi se postepeno kako bi se uočila pojava alergija na određenu vrstu namirnica. Pravilo je da se prvo kreće sa uvođenjem povrća i voća, zatim proizvoda od žita i na kraju mesa. Posebno treba biti oprezan sa hranom koja je označena kao visoko alergena, kao što su jaja, riba, jezgrasto voće.

Hrana treba da bude minimalno termički tretirana kako se ne bi izgubili hranljivi sastojci. U ovom periodu mogu se koristiti suplementi koji sadrže Omega 3 masne kiseline jer su korisne za razvoj nervnog sistema i jačanje imuniteta. Treba birati suplementaciju čije korišćenje je prilagođeno uzrastu deteta kao što su sirupi, praškovi, kapi, tablete za grickanje, mikrokapsule ili perlice.

Vitamini za decu predškolskog i školskog uzrasta

Kada dete krene u vrtić ili školu, navike u ishrani mogu pretrpeti izvesne promene. Najbolje je deci obezbediti ishranu u okviru predškolskih i školskih kuhinja budući da jelovnik u ovim ustanovama sastavljaju nutricionisti i da ona obezbeđuje sve potrebne energetske i nutritivne vrednosti. Ukoliko dete nosi ručak ili užinu od kuće, ona mora biti adekvatno pripremljena i kvalitetna. Grickalice, proizvodi iz pekare i slično treba izbegavati kao užinu, a posebno kao zamenu za obrok.

Od 10. godine, deca mogu korisiti vitamine i minerale prilagođene njihovom uzrastu i polu, obzirom da se zbog razlike u telesnoj građi i odnosu između proteina i masti, razlikuju nutritivne potrebe dečaka i devojčica, posebno kada su u pitanju tinejdžeri. U ovom uzrastu deca počinju i aktivno da se bave sportom, pa im u tom slučaju treba obezbediti dodatan unos vitamina.

Najvažniji minerali i vitamini u ishrani dece su kalcijum, gvožđe, vitamin A, C, D, E i vitamini grupe B. Koji odnos vitamina i minerala je optimalan za dete, utvrdiće lekar na osnovu pregleda i dodatnih analiza. To znači da vitaminsku suplementaciju ne treba davati deci bez prethodne konsultacije sa lekarom. Uvek je bolje, u situacijama kada je to moguće, obogatiti dečiju ishranu određenim namernicama nego korišćenje suplementacije.

Pored vitamina, potrebno je da deca unose u organizam dovoljnu količinu kvalitetne tečnosti. Ako se bave sportom, treba obezbediti i dodatan unos elektrolita. Pažnju treba posvetiti i edukacije dece o važnosti zdrave i pravilne ishrane.

IZVORI:

https://kidshealth.org/en/kids/vitamin.html

https://www.healthline.com/nutrition/vitamins-for-kids#selection-dosage

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.