Copywriting je odavno neizostavan deo marketinga, kao svesno i ciljano uobličavanje teksta i tekstualnih poruka u svim marketinškim kanalima. Postoji od njegovog nastanka i do danas je pretrpeo dosta promena, pre svaga usložnjavanja. Možemo reći da se copywriting kao veština usavršavao zahvaljujući kontinuiranom radu i kreativnosti mnogo copywritera širom sveta. Ali ništa manji značaj nema ni njihov rivalski odnos i težnja za nadmetanjem u originalnosti i dovitljivim rešenjima.
Šta sve radi Copywriter?
Copywriter je osoba koja ima mnogo više veština od pisanja, izbora par ključnih reči i preuzimanja informacija sa tuđih sajtova. Dobar copywriter je višestruki istraživač. Istražuje najpre temu i zadatak koji je dobio. Zatim je nužno da se pozabavi konkurencijom, jer nastup na sajtu, portalu ili društvenim mrežama ne treba da bude kopija nastupa konkurentskih firmi. To znači da mora da napravi izbor iz postojeće konkurencije jer ne zaslužuju svi pažnju.
Potom pažnja ide na strateške momente zadatka (projekta). U zavisnosti da li je u pitanju landing stranica, opis proizvoda ili tekst za blog, neophodno je razumeti cilj pisanja. Ako je cilj (najčešći) podizanje rejtinga sajta za određenu ključnu reč, potrebno je da analizira trenutni rejting, ključne reči koje se tiču teme i zadatka, te da proširi listu ključnih reči ako je to moguće.
Zatim treba proveriti kako su čitaoci do sada dolazili na sajt (Google Search Console, Google Analytics). Tako može da se stekne kompletna slika kretanja interesovanja publike i u najboljem slučaju konverzija (ako je tako podešeno). Ovaj deo posla mogu da obavljaju SEO eksperti ako sarađuju ili samo copywriter ako su mu je omogućen pristup.
Najizazovniji angažman copywritera se odnosi na analizu ciljne grupe kojoj se obraća. Dobro razumevanja karakteristika osoba od kojih se očekuje da treba da reaguju na tekst omogućava i dobre krajnje rezultate. Ispitivanje ciljne grupe se obavlja najčešće na internetu putem analize tragova koje je ostavila ciljna grupa. To su komentari, blogovi, mišljenja, pitanja na društvenim mrežama i forumima. Ispitivanje bi moglo da se obavlja i pomoću upitnika dostupnog preko Google Form alata, pa i putem neposrednog ispitivanja u radnjama ili mestima gde je dostupna usluga koja se oglašava.
Na samom kraju copywriter treba da uklopi u smislen tekst sve te informacije. Da napiše tekst koji ima jasan cilj i koji jasno vodi pažnju čitaoca, da je interesantan i sa dobro raspoređenim SEO elementima. Da ga rado čitaju pripadnici bar željene ciljne grupe i dobro ocene Guglovi roboti prilikom indeksiranja stranice.
Da bi copywriter to sve mogao da uradi u što kraćem roku treba mu dosta iskustva, veština i entuzijazam.
Kako se postaje Copywriter?
Da bi neko postao copywriter treba najpre da već poseduje kulturu govora i pisanja (poželjno završen neki od društvenih fakulteta). Poželjno je da voli da čita i tako bogati rečnik.
Edukacije za copywriter su dostupne na raznim stranama, a neke su čak i besplatne, obično u vidu saveta. Ipak, da bi se neko u kratkom vremenu spremio za posao copywritinga, treba da se upozna sa tehnikom pisanja i da vidi na praktičnim primerima kako se šta koristi. Za to je ipak jednostavnije i pouzdanije pohađati neki od kurseva copywritinga nego češljati tekstove na internetu o istom.
Nijedan „iscrpan“ tekst na mnogo strana nije dovoljno pouzdan izvor za učenje copywritinga. Iz jednog prostog razloga. Cilj takvih tekstova nije ni bio da vas nauče svemu što vam treba već da ih Gugl dobro oceni i podigne rejtinga sajta za određenu ključnu reč. Dakle, za učenje copywritinga treba vam copywriting kurs.
Kako izgleda život Copywritera?
Copywriter ima sve izgleda da drži svoj život u svojim rukama. Može da upravlja svojim vremenom. Može, na primer, da piše samo noću ako je noćna ptica. Može da sluša bilo koju muziku, da piše sa mesta koje mu najviše odgovara, da pravi male i velike pauze. Može i da ne piše neko vreme ako mu odgovara. To se odnosi na copywritere koji su freelanceri, a njih je najviše.
Ukoliko se zaposli, copywriter koji je dobro potkovan svim tehničkim detaljima svog posla biće važan deo marketing tima. Copywriting je u najboljem slučaju timski rad koji podrazumeva da neko drugi brine o tehničkoj strani (SEO), dok se copywriter više bazira na ton pisanja, ciljne grupe i unapređenje kampanja.
Ukratko, posao copywritera je interesantan, dinamičan, pun izazova i zahteva usavrševanje. Ali pruža uslove za jedan zabavan i udoban život.
Iz iskustva, Maja Mijajlović, copywriter već desetak godina
Ako želite da naučite sve što vam treba za posao copywriter, bacite pogled na sajt targetiranje.com!