
Međuljudski odnosi su ključni u svakom aspektu našeg života – poznato je da je čovek bogat koliko ima prijatelja, na koje se u svakom trenutku može osloniti. Dobri odnosi su pravi put do ispunjenja i sreće, jer nam pomažu da rastemo, preispitujemo naša mišljenja, rušimo predrasude (koje često sami stvaramo), ali i da izađemo iz naše zone udobnosti.
Slična situacija je i u poslovnom svetu – za uspeh je ključna mreža partnerstava, koja dopunjuje naša znanja, pomaže nam da se istaknemo na tržištu i omogući prirodan rast poslovanja. Nije retkost da se među partnerima prepliću lični i profesionalni odnosi, a svaki od njih ima posebnu ulogu na našem preduzetničkom putu.
Međutim, prilikom uspostavljanja mreže saradnika treba da budemo posebno oprezni, jer ne sme da bude previše “šarena”, kako nam ne bi napravila magareću uslugu i usporila naš profesionalni rast. Drugim rečima, bitno je da se usresredimo na kvalitet, umesto na kvantitet, a da izbor partnera bude u skladu sa zacrtanim poslovnim ciljevima.
Pošto je svaki početak težak, u nastavku vam donosimo pet ključnih partnerstava, koje svaki preduzetnik treba da svojoj poslovnoj mreži, kako bi uspeo da razvije svoj biznis u prvoj godini poslovanja.
Bez dobrog mentora nema napretka
Dobar učitelj, koji će pravovremenim usmeravanjem i korisnim savetima pomoći vašem rastu i napretku, potreban je u svim sferama života, pa tako i u biznisu. Čak i da ste najsposobnija osoba na svetu – ne možete sve sami.
Vaš izbor zavisi od opcija koje imate. Možda ćete iskoristiti pomoć dobrog prijatelja, ili člana porodice koji ima više iskustva od vas, a možda ćete morati da angažujete profesionalnog trenera, koji se dokazao na profesionalnom polju.
U svakom slučaju, bitno je da imate da se oslonite na nekoga ko će vam pomoći da održite poslovni fokus i koji će vas motivisati kad klonete duhom. U pitanju je osoba koja će vam pružiti ruku pomoći u postizanju ciljeva, kad god vam je to potrebno.
Dobar izbor strateških partnera
Kvalitetna saradnja sa ekspertima, firmama i organizacijama u vašoj branši, privrednoj grani, ili industriji, pomoći će vam da proširite sopstveno znanje i uvećate bazu kupaca tj. korisnika vaših usluga.
U današnjem digitalnom okruženju, pouzdana SEO agencija često je jedan od ključnih saveznika svakog preduzetnika. Stručnjak za digitalni marketing koristan je ne samo zbog onlajn vidljivosti i za reklamiranje biznisa, već i kao strateški partner u rastu poslovanja.
Sa druge strane, nemojte potceniti usluge dobrog knjigovođe – nije na vama da se bavite finansijama, već da vodite posao i brinete se o dobrobiti firme. Često su i iskusni stručnjaci poput knjigovođa, SEO konsultanata, kao i advokati Beograd, deo mreže koja pravi razliku između proseka i izvrsnosti. Pravovremeni pravni savet je zlata vredan i može da vam sačuva novac i živce.
U zavisnosti od oblasti vašeg poslovnja, neki strateški partneri mogu uključivati i privredne komore, naučne institute, poslovne trgovinske grupe itd. Veoma je bitno da budete praktični i direktni u svom pristupu kada razvijate strateška partnerstva – loš izbor može vas odvesti na stranputicu, kada je u pitanju ostvarenje biznis plana.
Tim kao vredan resurs
Briga o sopstvenom poslovnom timu je izuzetno važna, pošto su upravo vaši najbliži saradnici ključni za uspeh firme. Bitno je da se identifikuju sa zacrtanim biznis planom, da budu uključeni u donošenje važnih odluka i da su adekvatno plaćeni za uloženi trud.
U zavisnosti od delatnosti kojom se bavite, vaš tim se može sastojati od ljudi različitih profesija, a neke možete da angažujete kao strateške partnere, ili spoljne saradnike.
Drugim rečima, svako ko ima interes u razvoju i unapređenju vašeg poslovanja može biti član tima, a vi se pobrinite da o njima brinete na pravi način.
Zapamtite – zadovoljan radnik je motivisan radnik.
Tretirajte kupce kao prijatelje
Naravno, ovo ne znači da ćete ljude sa kojima sarađujete zvati na piće u deset uveče, ali se potrudite da održavate bliske odnose sa korisnicima vaših usluga, ili kupcima vaših proizvoda.
Ovo je posebno bitno zbog povratnih informacija koje ćete dobiti od njih, jer će vam ti inputi biti ključni za podizanje kvaliteta usluga ili proizvoda, čime će porasti i vaš udeo u tržišnom kolaču.
Nema bolje preporuke od zadovoljne mušterije koja vam se iznova vraća – dobar glas se daleko čuje.
Kolege kao pomoć i inspiracija
Mreža kolega iz različitih industrija i grana privrede veoma je bitna i može vam pomoći da pronađete inspiraciju za efektivniji i kreativniji pristup sopstvenom poslu, posebno u teškim vremenima.
Koristite oprobane strategije, koje su se dobro pokazale u praksi i koje možete da primenite na vaš biznis, kako biste proširili sopstveno preduzetničko znanje. Ne morate da u svemu budete inovator – ne izmišljajte toplu vodu, već korisitite primenljiva rešenja.
Zaključak
Na početku svakog preduzetničkog puta, najvažnije je da znate da ne morate sve sami. Okružite se ljudima koji dopunjuju vaše znanje, veruju u vašu ideju i spremni su da zajedno sa vama rastu.
Prava mreža saradnika nije trošak – to je najvrednija investicija u uspeh, koji gradite iz dana u dan.