Čak i u Srbiji takva kakave jeste, na hiljade novih biznisa se otvara svake godine. Ali, na hiljade njih i ne uspeju da „prežive“ prvu, mnogi kažu i najtežu godinu poslovanja. Postoje mnogi razlozi zbog kojih firme odnosno biznisi ne uspevaju, počevši od loših biznis pretpostavki, do neadekvatnog upravljanja. No, to ne treba da obeshrabri ako planirate da postanete preduzetnik.

Pogotovu zato što treba imati na umu da su neki od danas veoma uspešnih ljudi postali uspešni tek nakon nekoliko (ozbiljnih) neuspeha. Upravo zato ćemo u ovom tekstu probati da navedemo neke od najvećih poslovnih „zamki“ u koje jedan preduzetnik može upasti. Izbegavanje istih svakako nije garant uspeha, ali vam višestruko uvećava šanse za dostizanjem željenog cilja.

Zamka br. 1: Nedostatak iskustva

Nedostatak iskustva u vođenju biznisa je jedan od velikih razloga zbog kojih mnoge novoosnovane firme propadaju u toku prve ili druge godine poslovanja. Ono što je bitno da znate jeste da to što nemate puno iskustva ne znači automatski da će vaš posao biti neuspešan, ali znajući da je to veliki razlog za neuspeh u poslovanju, ova činjenica bi trebala da vas motiviše da naučite ono što je potrebno pre nego što zakoračite u svet preduzetništva.

Ono što je dobro je to da danas postoji zaista puno online mesta na kojima možete naučiti šta treba uraditi, od osnivanja firme, pa do samog operativnog vođenja biznisa. Možete istraživati na Guglu i pronaći savete i priče starijih preduzetnika koje će vam pomoći da steknete uvid u to šta je njima veoma bitno za vođenje biznisa i na šta oni obraćaju pažnju kada je reč o samom vođenju poslovanja.

Još jedna stvar koju možete učiniti je i to da zamolite nekoga za koga znate da već (uspešno) vodi sopstveni biznis, da vam bude mentor. Postojanje mentora drastično će povećati šanse da Vaš biznis bude uspešno predstavljen i što je najbitnije, da pregurate prve dve godine poslovanja. Znanje je ključno, zato naučite sve što možete pre samog skoka u preduzetničke vode.

Zamka br. 2: Loš menadžment

Loše upravljanje je (nakon nedostatka iskustva) još jedan od ključnih razloga zašto mnogi novi biznisi propadaju.  Iako smo u gornjem delu naveli da je nedostatak iskustva jedan od najčešćih faktora zašto biznisi propadaju (u ranoj fazi) , bilo je takođe dosta slučajeva u kojima su biznise pokretali ljudi  koji su imali zaista mnogo iskustva, ali nisu birali adekvatan menadžment.

Loše upravljanje može imati različite oblike i slika lošeg menadžmenta nije uvek očigledna „na prvu“. Jedan od njih bi mogao biti loše upravljanje finansijama koje svakako mogu uzrokovati da posao krene putem bez povratka. Ovo je upravo jedan od ključnih razloga zašto je dobra ideja da koliko pre samog osnivanja firme angažujete računovođu da vam pomogne u upravljanju finansijama.

Drugi primer lošeg upravljanja je sam proces zapošljavanja menadžera. Naime, zapošljavanje menadžera koji bi vodili posao umesto vas je nešto što u samom startu može biti i kontraproduktivno. Na primer, slučajevi u kojima vlasnici biznisa u ranoj fazi zapošljavaju menadžment kome prepuštaju potpuno upravljanje neretko dovodi do brzog zatvaranja firme. Ako  ste se odlučili da zaposlite ljude koji bi vam pomagali u vođenju biznisa, trebali biste uvek znati što se događa. S druge strane, bitno je spomenuti i sam proces poverenja. Morate imati poverenja u ljude koje vode vaš biznis.

Zamka br. 3: Nedostatak planiranja

Ponekad ljudi imaju sve preduslove za započinjanje biznisa: dobre namere, pravu ideju i adekvatno znanje. No i pored toga, ljudi prilikom započinjanja biznisa postaju uzbuđeni i samim tim započinju posao sa malim ili nikakvim planiranjem (a viškom adrenalina i entuzijazma). I taj scenario kao po pravilu ne daje dobitnu kombinaciju.

Ono što je takođe ključno (pored znanja i iskustva) je imati poslovni plan postavljen pre samog lansiranja vašeg biznisa. I tu vam toplo savetujemo da za planiranje odvojite vreme i da budete iskreni. Pre svega prema samom sebi i realnim tržišnim okolnostima.

Sam plan ne mora biti na desetinama stranica, može biti i na jednoj A4 stranici, ali je neophodno da sadrži odgovor na pitanje: kako ćemo pregurati prve dve godine? Odgovor na postavljeno pitanje treba da sadrži u sebi sve buduće, planirane troškove i sve buduće, planirane prihode. Kao i varijacije na datu temu, sa opcijama koje mogu biti bolje, ili što je još bitnije, nepovoljnije za vas.

Imajte na umu da nedostatak planiranja može dovesti do toga da veoma brzo zapadnete u problem likvidnosti, koji će svakako na dalje voditi ka negativnom ishodu.

Zamka br.4: Lokacija

Pre nego što krenemo sa detaljima, bitno je da napomenemo da je lokacija veoma bitna za neke, takoreći staromodne tipove biznisa dok za druge, nove tipove biznisa (tzv digitalne biznise kao što je IT, digitalni marketing itd) sama lokacija nije presudna.

Na primer, lokacija može biti izuzetno važna kada pokrećete novi pekarski biznis. Naprosto, možete imati neverovatnu ideju kako da uvedete inovacije na pekarskom tržištu, ali ako je vaša lokacija negde gde vas ljudi neće lako pronaći, scenario najverovatnije neće biti povoljan po vas.

Iz tog razloga je veoma bitno da kada pokrećete sopstveni biznis, pronađete idealnu lokaciju za koju postoji potencijal da je mnogi ljudi vide. To će vašem biznisu pomoći više nego što možete zamisliti i biće ključ vašeg uspeha.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *