1. godine je rođen Internet. Sada, nakon nepune 4 decenije, postoji više od 1,58 milijardi veb sajtova i približno 5 milijardi dnevno aktivnih korisnika na Internetu. Tokom pomenutih decenija, Izrada sajtova je evoluirala i nastavlja da se ubrzano menja. 

U nastavku navodimo 8 globalnih trendova u oblasti “web developmenta”. Primetićete da mnogi od njih već postoje na vebu, ali se očekuje da će postati još rasprostranjeniji, kako tokom ove, tako i tokom narednih godina. 

Progressive Web Apps (PWA)

Iako nije novi trend u 2022. godine, progresivne veb aplikacije (PWA) u svojoj najnovijoj iteraciji će zauvek zameniti veb aplikacije. PWA pomažu sajtovima da se brzo učitavaju i da mogu da rade i offline (primer Google mapa). Kompanije kao što su Starbucks, Uber, Pinterest i Tviter već koriste PWA za bolje korisničko iskustvo.

Početkom 2021. mobilni uređaji su činili 54% globalnog internet saobraćaja. Sa povećanom upotrebom pametnih telefona i tableta za obavljanje različitih zadataka na mreži, od suštinskog je značaja da se veb aplikacije preurede u PWA. Pored pružanja nenadmašnog korisničkog iskustva, PWA nude i druge prednosti kao što je  brže i lakše održavanje samih aplikacija..

U 2022. godini, HTML, CSS, JavaScript, React ili Angular će se koristiti za pisanje PWA.

AI Chatbots

Očekuje se da će 2022. godine AI chat botovi postati još sofisticiraniji u zadovoljavanju potreba i usklađivanju ponašanja korisnika korišćenjem mašinskog učenja, obrade jezika i tehnika za pronalaženje informacija.

Osim što pomažu kompanijama u izvođenju bržih operacija koristeći glasovne ili tekstualne razgovore, četboti sa AI-em takođe pomažu u poboljšanju korisničkog iskustva. Oni mogu prikupljati podatke, odgovarati na često postavljana pitanja i rešavati druga pitanja, pružajući tako korisnicima besprekorno digitalno iskustvo sa kompanijom.

Mnoge istaknute B2C kompanije već opslužuju svoje klijente pomoću AI chat robota. Prema Forbes-u, upotreba veštačke inteligencije od strane marketera porasla je za 190% između 2018. i 2020. godine, pri čemu su mnogi funkcionisali u okviru Facebook Messenger-a, Whatsapp-a i Skype-a, umesto standardnih robota za ćaskanje. Možemo očekivati da će više kompanija prihvatiti AI chat botove do kraja 2022.

 

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Prvi put lansirana do strane Google-a, ubrzana mobilna stranica — ili AMP — je dizajnirana da korisnicima mobilnih uređaja pruži munjevito digitalno iskustvo. Pored pružanja besprekornog korisničkog iskustva i smanjenja stope posete samo jedne stranice (bounce rate), Google-ov AMP može da pomogne u poboljšanju prodaje i povećanje stope konverzija.

Iako je upotreba AMP-a u blagom opadanju od 2020. godine, ona ostaje najpopularnija mobilna tehnologija koja se koristi širom sveta. Koristi se na čak 35% veb sajtova koji primenjuju mobilne tehnologije i preko polovine od 10.000 najpopularnijih veb sajtova.

 

Single-Page Applications

Smatra se jednim od najznačajnijih nedavnih trendova u razvoju veba. Aplikacije sa jednom stranicom (SPA) su veb aplikacije zasnovane na JavaScript-u koje učitavaju jednu HTML stranicu u pretraživač posetioca i dinamički ažuriraju sadržaj po potrebi bez osvežavanja stranice. SPA su usvojile i kompanije kao što su Gugl, Meta i Tviter.

Osim što su isplativi i relativno laki za kreiranje zahvaljujući popularnom okviru AngularJS, SPA troše manje prostora na serverima i efikasno pružaju informacije korisnicima na jednoj stranici bez potrebe za navigacijom. Ovi benefiti čine SPA “win-win” kombinacijom, kako za programere, tako i za korisnike sajtova. 

Pošto korisnici Interneta očekuju brža i jednostavnija iskustva aplikacija, možemo očekivati da će se SPA trend nastaviti i u 2022.

Optimized Voice Search

Glasovnoj pretrazi, koja je prvi put predstavljena 2011. godine, brzo raste popularnost. Inteligentni virtuelni asistenti kao što su Aleka i Siri pokazali su rast tržišta bez presedana u 2019. Godini, a predviđa se da će nastaviti da brzo rastu, prema analizi “Grand View Research-a”.

Više tehnoloških giganata ulazi na tržište ili stvara nove proizvode, kao što su Google Home i Apple HomePod, kako bi zadovoljili potražnju potrošača. Podaci kompanije “Juniper Research” predviđaju da će čak 55% svih domaćinstava u svetu imati glasovne asistente do kraja 2022. godine. Kao rezultat toga, glasovna pretraga će biti relevantnija nego ikada.

Potrošači ne koriste samo pametne zvučnike za vršenje glasovnih pretraga – oni takođe koriste svoje pametne telefone i IoT uređaje za glasovnu pretragu. Kao rezultat toga, rezultati glasovne pretrage će početi da se rangiraju više i sve češće na stranicama rezultata pretraživača. 

 

WordPress CMS

WordPress CMS pokreće preko 40% svih veb sajtova. “Open source” platforma WordPress neprestano dodaje nove funkcije kako bi zadovoljio potrebe korisnika. 

Što se tiče 2022. godine, izvršni direktor Graviti Forms-a Carl Hancock napominje dolazak “Full Site editing-a”, koji će proširiti funkcionalnost uređivanja blokova na ceo veb sajt, a ne samo na postove i stranice. Pomenuti gospodin kaze da ce 2022. će biti ključna godina za CMS jer uvodi najveću promenu u temama ikada. Predviđeno da bude uveden u WordPress-u v5.9. 

“Full Site Editing” će bez sumnje uvesti velike promene u načinu izrade veb sajtova i njihovom upravljaju. 

 

Mobile-friendly development

Kao što je pomenuto, mobilni uređaji čine više od polovine veb saobraćaja širom sveta. Pored toga, skoro tri četvrtine globalne prodaje e-trgovine se obavlja na mobilnim uređajima. Iz ovih statističkih podataka jasno je da je pristup veb razvoju koji se zasniva na mobilnim uređajima od suštinskog značaja.

U 2022. godini, to znači korišćenje podataka o geolokaciji za isporuku visoko personalizovanih iskustava korisnicima, nudeći naručivanje jednim klikom u aplikacijama za e-trgovinu i uključujući biometrijsku autentifikaciju kao što su skeniranje otiska prsta ili prepoznavanje glasa.

 

Dark Mode 

Poslednjih godina, tamne i slabo osvetljene veb stranice su postale popularne. Studije su otkrile da najmanje 8 od 10 korisnika više voli da koristi tamni režim, kad god je to moguće.

Meta i Tviter su već implementirali ovu funkciju. Ove dve platforme pružaju opciju za prebacivanje između svetlog i tamnog režima, u zavisnosti od preferencija korisnika.

 

 

Izrada sajta cena će definitivno i dalje zavisiti od količine implementiranih funkcionalnosti. A funkcionalnosti trebaju da budu u skladu sa navedenim trendovima i u cilju poboljšanja korisničkog iskustva.  

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *