Ako razmišljate o tome da pokrenete sopstvenu firmu, jedna od najvažnijih stvari koju odmah morate uzeti u obzir jeste da vođenje biznisa podrazumeva određene troškove. Drugim rečima, ako želite da posao kojim se bavite bude profitabilan, morate uložiti novac u taj posao, što može biti problem ako pokrećete firmu sa ograničenim budžetom. Jedna od glavnih investicija nakon što pokrenete bilo koji biznis je svakako ulaganje u marketing i u oglašavanje. Na sreću, zahvaljujući internetu, danas ne morate potrošiti čitavo bogatstvo da biste vaše proizvode/usluge predstavili ciljanoj grupi potrošača. Čak postoje i oblici internet oglašavanja koji su potpuno besplatni ili zahtevaju minimalna ulaganja.

Tehnike besplatnog oglašavanja na internetu naročito su od pomoći preduzetnicima koji su u početnoj fazi i nemaju previše novca za investiranje u marketing. Osim toga, besplatni oblici online oglašavanja su odlični za testiranje novih ideja, jer možda želite da isprobate neku marketing strategiju, ali ne želilte da rizikujete i ulažete previše novca u nešto što nije provereno. A novac koji uštedite korišćenjem besplatnih oblika internet oglašavanja možete usmeriti na neke druge ciljeve.

Postoji puno načina da plasirate vaše oglase na mreži, a da vas ti oglasi ili ne koštaju apsolutno ništa, ili da iziskuju neznatne novčane izdatke. Mi ćemo vam predložiti neke od njih koji su se pokazali jako efikasnim.

#1 Internet platforme za besplatno oglašavanje

Na internetu postoji mnoštvo platformi koje nude besplatnu reklamu, bilo da je reč o poslovnim adresarima sa online popisom firmi, kao što je, na primer, platfoma Žute strane, ili pak o sajtovima za besplatno oglašavanje svega i svačega, od prodaje i iznajmljivanja nekretnina, preko prodaje polovnih automobila, pa do ponude raznih usluga – kakva je recimo platforma Moj trg. Na njima vrlo jednostavno,  registracijom u nekoliko klikova, možete besplatno postaviti podatke o vašoj firmi ili vaše oglase čak i u slučaju da nemate svoju firmu.

A u slučaju da jeste preduzetnik, savetujemo vam da obavezno kreirate i Google biznis nalog koji vam pruža priliku da prikažete publici vašu lokaciju (uz pomoć Gugl mapa), kontaktne podatke, radno vreme firme, link ka vašem poslovnom sajtu i druge osnovne informacije.

#2 Napravite sopstveni web sajt na besplatnoj platformi

Ovo je osnovno za svaki biznis – pokrenuti sopstveni  web sajt. Za izradu vrhunskog web sajta potrebno je znanje web programera, a to podrazumeva određene, često ne baš male troškove. Međutim,pošto je web sajt je prva i osnovna stvar za bilo koji biznis, za početak je sasvim dovoljno da napravite sajt na nekoj besplatnoj platformi, kao što je WordPress. Dakle, vodite se principom “bolje išta nego ništa”.

Korisnici platforme WordPress.com imaju mogućnost jednostavnog, korak po korak procesa za kreiranje besplatne, lake za ažuriranje web lokacije koja može odlično da posluži za promovisanje vašeg biznisa i povezivanje sa publikom. Međutim, nije dovoljno samo napraviti sajt, već i postavljati sadržaj na njemu i optimizovati ga, kako bi bio što bolje pozicioniran u Gugl pretraživaču.

#3 Uradite SEO optimizaciju sajta

Razmislite, šta ljudi danas prvo urade kada žele nešto da kupe? Naravno, traže željeni proizvod ili uslugu na internetu, kucaju naziv i ključne reči u pretraživaču. Obično se prvo trude da pokupe što više informacija o proizvodu, a zatim pretražuju web sajtove prodavaca tog proizvoda. Dakle, ukoliko se vaš sajt ne nalazi na prvoj stranici Gugla, u prvih nekoliko rezultata pretrage, vaš biznis kao i da ne postoji – jer skoro niko ni ne za njega.

Kako se radi optimizacija? Primenom raznih SEO tehnika, uključujući on-page SEO, off-page SEO, građenje back linkova i sl. Da biste optimizovali vaš sajt za pretraživače, imaćete pune ruke posla. I to ne jednokratno, već dugoročno. SEO je dugoročna strategija, ali ako se radi lepo, put ka uspehu i prvom mestu na Guglu je izvestan.

Da bi ste naučili optimizaciju potrebno je da izdvojite vreme, puno vremena, pa se zbog toga mnogi opredeljuju da ovaj deo posla povere SEO ekspertima. Međutim, bilo da se odlučite da sami radite optimizaciju, ili da to za vas radi neka agencija, svakako je bitno da znate bar osnovne stvari o ovom procesu, jer neke greške vas mogu skupo koštati i vaš sajt može biti kažnjen od strane Gugla.

#4 Facebook marketing

Velika stvar u vezi Fejsbuka je to što se možete reklamirati besplatno. Možete otvoriti nalog i pokrenuti poslovnu prezentaciju na Facebook-u bez ikakvih troškova, preko koje se možete povezati sa vašim potencijalnim klijentima. To je osnovna metoda besplatnog online oglašavanja.

Neke od najboljih Facebook marketinških praksi obuhvataju:       

  • redovno objavljujte postove,
  • ponudite publici korisne informacije,
  • postavljajte pitanja,
  • uključite specijalne ponude i popuste,
  • postavite linkove koji vode do vašeg sajta ili vaše internet prodavnice,
  • postavite fotografije i video zapise koje privlače pažnju publike,
  • koristite napredne funkcije i praćenje piksela (koda koji omogućava praćenje rezultata).

Ono što je najvažnije, jeste da budete u stalnom kontaktu sa svojom publikom. Ako neki od vaših pratilaca postavi pitanje ili komentar na vaš post, obavezno odgovorite čim pre.Nakon što ostvarite neke dobre rezultate zahvaljujući besplatnim metodama Facebook marketinga, poželećete da proširite vaše oglašavanja i na plaćene opcije Facebook oglašavanja.

#5 YouTube marketing

Možete besplatno da otvorite nalog na YouTube-u i da objavljujete video snimke koji su vezani za vaš biznis. Najbolje prakse što se tiče YouTube-a podrazumevaju pružanje korisnih saveta i informacija. To bi, na primer, mogao da bude video snimak koji se odnosi na vašu nišu ili video zapis sa opisom vašeg proizvoda.

Uvek dajte potpuni opis sa detaljima o vašem poslovanju, kao i link ka vašoj veb stranici. Dodajte poziv na akciju na kraju svog video zapisa, i ohrabrujte ljude da posete vašu web stranicu kako bi dobili još više informacija.

#6 LinkedIn marketing

LinkedIn je platforma za povezivanje sa profesionalcima iz različitih oblasti, i odlično mesto za razmenu sadržaja i iskustava vezanih za biznis. LinkedIn blog vam omogućava da iskažete i demonstrirate svoju stručnost u oblasti kojom se bavite. Drugi članovi LinkedIn-a će se uključiti u vaše postove i podeliti ih, radeći u stvari besplatnu promociju za vas.

Ako bi vaš proizvod ili usluga mogli da budu od koristi vlasnicima drugih kompanija – recimo B2B poslovanju – obavezno treba da budete aktivni na LinkedIn-u. To je web mesto gde možete da se povežete sa potencijalnim klijentima i postavite linkove ka vašim člancima i drugim resursima, a samim tim i sjajan način na koji možete da nešto više kažete o svom biznisu.

#7 Blog marketing

Pokretanje sopstvenog bloga je još jedan odličan način za oglašavanje na internetu. Na blogu možete da postavljate tekstualne sadržaje, fotografije i video zapise o važnim temema u vašoj niši. Ponudite korisne savete i informacije, kao što su na primer saveti  sa detaljnim uputstvima, vesti o vašem biznisu i sl.  Važno je da redovno ažurirate sadržaj, bar nekoliko nekoliko puta nedeljno (ako ste zaista zauzeti ili ne volite da pišete pokušajte onda da svoj blog osvežite novim materijalom bar jednom nedeljno).

Da biste povećali broj pratilaca vašeg bloga, delite svoje blog postove na društvenim mrežama, na forumima, a nakon što neko vreme to budete radili počeće da raste i saobraćaj na vašem blogu i Google će ga bolje rangirati.

Blog će pomoći ljudima da bolje upoznaju vas i vaš biznis (i usluge ili proizvode koje nudite). Vremenom ćete steći reputaciju u vašoj niši i poverenje publike. To će na kraju pretvoriti posetioce vašeg bloga u kupce vaših proizvoda i usluga.

#8 Pišite gostujuće postove na drugim blogovima

Kada budete stekli dovoljno iskustva u blogovanju, možete svoje blog postove ponuditi vlasnicima drugih blogova i sajtova. Gostujuće postove bi trebalo da objavljujete na blogovima iz srodne niše, jer ćete na taj način najlakše dopreti do publike koja je vrlo verovatno zainteresovana za ono o čemu pišete, i u krajnjoj liniji za ono što prodajete. U gostujućim blog postovima možete postavljati back linkove ka vašem blogu ili web stranici.

#9 Radite sa influenserima

Ovde je reč o osobama čiji Instagram profili imaju puno pratilaca. To mogu biti, na primer, poznate ličnosti iz sveta šou biznisa ili slavni sportisti, ali i osobe koje nisu slavne, ali iz različitih razloga imaju uticaj na svoje pratioce.

Za neke influensere potrebno je izdvojiti ozbiljnu sumu ako želite da sugerišu svojim pratiocima da obrate pažnju na vaše proizvode/usluge, dok drugi influenseri pristaju da rade sa vama potpuno besplatno. Naime, nekim uticajnim ljudima na Instagramu će se jednostavno svideti ono što nudite pa će vaše proizvode ili usluge preporučiti svojim pratiocima iz čiste dobre volje, i tako će informacije o vašem brendu dospeti do širokog kruga potencijalnih potrošača.

Osim toga, možda ste već prijatelj sa nekim osobama čiji Instagram profili imaju više hiljada pratilaca, pa ih možete zamoliti da vas spomenu u svojim objavama ili ih možete podmititi poklonima u vidu vaših besplatnih proizvoda i usluga.

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *