rafting

Biznis je engleska reč koja ne izlazi iz upotrebe već jako dugo godina na našim prostorima, i gotovo uvek predstavlja sinonim za nešto novo, nešto što se pokreće i treba da uspe. Sinonim za preduzetništvo i poslovanje. Biznis je nešto što planiramo i u šta ulažemo, ali i nešto što vrlo lako može da pukne usled loše procene tržišta, slabe organizacije i nepravilnog planiranja. U krajnjem slučaju i usled lošeg vođenja i funkcionisanja tima koji radi na razvoju tog biznisa. Nije li tako?

Kao odgovor na želju za uspešnim poslovanjem javlja se team building, kao aktivnost i proces u koji sve više poslodavaca, menadžera i lidera ulaže kako bi postavili temelj i obezbedili najbitniji resurs i razlog uspeha svog biznisa – ljude koji zajedno funkcionišu dobro. Uspešan tim. E upravo tu uskače rafting rekom kao aktivnost u prirodi i ideja koja se savršeno dobro slaže sa idejom poslovanja, biznisa i uopšte kvalitetnog funkcionisanja tima.

Evo i kako.

Tržište kao nepredvidiva, brza planinska reka

Okej, iako tržište može itekako biti predvidivo ako se studiozno pristupi njegovom istraživanju, proceni i dosadašnjim iskustvima, mora se znati da ono ipak nije statično. Tržište je dinamičan pojam koji govori da se neke stvari i tokovi dosadašnjeg ponašanja očas posla mogu promeniti. Pogotovo u sferi modernog i brzog poslovanja. Baš kao i krivudava planinska reka čiji naleti visokog vodostaja variraju od dana do dana, te mogu u potpunosti promeniti izgled već dobro poznate krivine i brzaka kojim ste uspešno raftingovali, upravljali i koristili se iz dana u dan već neko određeno vreme.

Pa čak ni kompletan vodostaj i brzina vodotoka kao velike promene, ne moraju biti najveći problem. Nekada su to neke sasvim sitne i naizgled nepredvidive promene poput jačeg vetra koji je oborio drvo na mestu krivudanja toka reke, i namestio trenutno nesavladivu prepreku koja zahteva brzo reagovanje i snalaženje s nogu. Ili bolje rečeno snalaženje „s veslom“. Timsko reagovanje, snažne pokrete na drugu stranu i u kranjem slučaju ležanje na rafting čamcu kako bismo se barem provukli bez većih promena.

Vaš biznis – „nesigurni“ rafting čamac

U redu, počeli ste da shvatate koncept te nije potrebno mnogo govoriti o tome da je Vaš biznis ili početni poslovni plan poput „nesigurnog“ gumenog rafting čamca koji je odlučno zaplovio najpre u predvidivi, mirni, bazenski deo reke da bi usput otkrivao sve moguće promene, brzake i rečne kaskade koje su tu da se dogode, same radi sebe. Nekada iz čista mira jer se reci prosto može da prevrne taj nesigurni gumeni čamac i da ga izbaci iz ravnoteže.

Ipak to nije njena namera već namena, baš kao što je to Balašević jednom rekao: „poliva kiša, al to joj je zanat…“, koji se Vama može dopasti ili ne, ali koji je prosto tu i nema nameru da ode. Zato morate imati na umu to da reku ne zanimate Vi, već isključivo ona Vas, te se morate tako i prilagoditi, postaviti prilikom planiranja, postavljanja očekivanja i spremnosti da očekujete neočekivano dok plovite na svom gumenom čamcu. Jedino tako ćete biti u mogućnosti da razumete kako ova reka funkcioniše i da se pripremite za najgore. Za brzak koji je u mogućnosti da Vas prevrne u istoj sekundi!

 

Ljudi na čamcu – jasno je…

Dolazimo i do poente priče, do tačke na kraju rečenice koja ponovo potvrđuje – ljudi su cilj a ne sredstvo! Džaba i svo Vaše znanje i iskustvo kojim planirate da osvojite i prebrodite sve nedaće, da izbegnete sve opasne rečne slapove i brzake, oborenu drvad i velike vode, ukoliko nema onih koji bi to uspešno sproveli. Ne čak ni sproveli, kolko razumeli i pokušali da implementiraju.. E ti oni su ljudi, Vaši zaposleni, Vaša snaga i realizator ideja koje možda nekad i nisu najbolje, ali su tu, postovali ste ih da se testiraju i pretvore u najbolje.

To su ljudi koji moraju biti svesni svojih mogućnosti, sposobnosti i komfora da isplaniraju, primene, preispitaju i unaprede, da čvrsto zgrabe to rafting veslo i timski savladaju sve krivine, brzake i nedaće koje ih očekuju. Ali to se može postići samo uz pravo vođstvo, kreativnost i smernice na osnovu kojih mogu znati da šta je osnovna zamisao i ideja. A što je najbitnije, to mogu ostvariti isključivo uz pravo vođstvo i pomoć nadređenog koji je voljan da uloži u njih, da im pruži savet i koji je voljan da ih upozna, ali i da uloži u njihovo međusobno upoznavanje sve dok se ne čuje ono „klik“ odnosno dok se ne dotakne kopno i rečna obala. Kada konačno znate da ste uspeli i kada Vaš tim zna da je zaslužan za tako veliki uspeh. Svako od njih ponaosob, a zajedno kao tim.

Osim metafore, rafting je zaista dobra team building aktivnost

Pored svega rečenog, apsolutno je tačno da je rafting rekom verovatno najdelotvornija i najzabavnija team building aktivnost koju će članovi tima obožavati. Osim što unosi određenu promenu i vedrinu i svakodnevnu rutinu, koja nekada može biti zaista naporna, pogotovo kada dođu oni teži periodi poslovanja i kada su svi na ivici živaca, rafting će uticati na Vaš tim da razume potrebu zajedničkog rada i da slikovito uoče kako samo jedan nesmotren ili sebičan pokret i želja za dokazivanjem ili sa druge strane zabušavanje, može uticati direktno na celokupan tim i uspeh samog posla, odnosno spusta niz reku i rafting.

Ono što je fantastično, jesto to što je rafting na Balkanu više nego razrađen, pa se mnogi poslodavci i menadžeri odlučuju da svoj tim pošalju recimo na rafting Tarom, najuzbudljivijom rekom u Evropi. Osim toga što zapravo protiče kroz drugi najdublji kanjon na svetu, reka Tara je tako uzbudljiva i savršena za team building, upravo zbog variranja vodostaja i velikog broja brzaka koji podižu adrenalin i u zavisnosti od kompleksnosti i težine reke za rafting, utiču na Vaš tim da rade bolje i produktivnije. A nezavisno od činjenice da je druženje u rafting kampu idealno za međusobno upoznavanje, i pored toga da se rafting odlično može ukombinovati sa mnoštvom drugih aktivnosti u prirodi, popot trekkinga, hikinga, zip-lina takođe iznad reke Tare u Crnoj Gori, kao i mnogo toga drugog.

Vratimo se za kraj ekonomskoj i menadžerskoj terminologiji koja i Vaše premišljanje za tim bilding na reci Tari može odlično pokazati kroz motiv: planirajte – primenite – preispitajte – proveri.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *