porsche

Još 1905. godine je patentiran prvi turbo kompresor koji je imao ulogu da poveća snagu motora vozila. U početku nisu zaživeli, da bi od sedamdesetih godina prošlog veka uz ublažavanje mana (turbo rupe), doživeli pravi bum.

Danas se ne mogu naći dizel motori novije generacije u koje nije ugrađen turbo punjač.

Za to postoji i jako dobar razlog: štite okolinu smanjujući količinu ugljen-dioksida u vazduhu i smanjuju potrošnju.

Hajde da vidimo kako tačno funkcioniše turbokompresor i koje su njegove eventualne mane i potencijalni kvarovi.

Šta je i kako funkcioniše turbo punjač?

Svaki motor ima dve grane koje su jedna blizu druge. Jedna usisava vazduh, dok je druga izduvna. Tako se turbo punjač sastoji iz tri osnovne komponente, ovo je naravno dosta uprošćeno, ali princip rada je sledeći:

Sredinu turbo punjača čini osovina, koji na svojim krajevima ima kompresor iliti turbokompresor i turbinu. U granu koja usisava vazduh je ugrađen kompresor, dok se u izduvnoj nalazi turbina. I turbina i kompresor imaju dve kružne ploče sa lopaticama. Lopatice turbine su na suprotnoj strani od lopatica kompresora.

Dakle, gasovi koji izlaze na izduvnoj grani vrše pritisak na turbinu koja je rotirajuća. Rad turbine pokreće i rad kompresora. Kompresor radi upravo to što mu naziv i kaže, on uvlači, kompresuje svež vazduh. Prolaskom kroz njega taj gas se zagreva dok ne dođe do interkulera.

Naime, uloga interkulera je da ohladi gas i tera ga da nastavi sa putanjom do usisnog ventila. On mu istovremeno daje mnogo veći pritisak i snagu nego što bi imao da nije prošao kroz kompresor i interkuler. Vazduh pod ovakvim pritiskom pri prolasku kroz usisni ventil stiže do motora.

Razlog zbog kojeg je turbo kompresor toliko zaživeo prošlih decenija jeste taj što je u mogućnosti se motoru da veća snaga i samim tim još bolje iskoristi njegov potencijal. Naravno, ne trebaju svima trkački automobili i velike brzine. Ipak, ovi kompresori mogu biti od velike pomoći vašem vozilu kada mu je potrebna dodatna snaga.

Ovako nešto može biti prilično praktično prilikom preticanja drugog vozila. Obično postoji taj razmak između trenutka pritiskanja papučice za gas i ubrzanja automobila. Ovaj problem se naziva turbo rupa, i on je prisutan kod nešto starijih generacija vozila, što je činilo kompresore manje popularnim nego što su danas.

Turbo rupa je kada motor radi na leru, te turbina nema dovoljno izduvnih gasova koji bi pokrenuli kompresor na usisavanje. Dakle, kompresoru je potrebna veća snaga koja se postiže sa većim brojem obrtaja. Tek kada protekne nešto vremena kompresor se aktivira. Ta razlika u vremenu označava turbo rupu.

Mogući kvarovi na turbokompresoru

Zbog neredovnog održavanja motora turbokompresor može imati razne kvarove. Najčešći kvar je zasigurno upadanje stranog tela u rotirajuće delove turbo punjača, turbine ili kompresora. Strano telo najčešće uzrokuje lomljenje lopatica i ometa njegovo normalno funkcionisanje.

Ovo rezultuje povećanom potrošnjom ulja, kao i habanju kompresora ili turbine.

Još neki mogući kvarovi su i prisustvo prljavština u ulju, kao i prevelika toplota kod izduvnih gasova i nepravilan rad interkulera (zaprljan ili probušen).

Prilično se često dešava da nešto iz spoljašnosti prosto zaluta kroz filter za vazduh u grane motora i zalgavi se u turbine ili kompresor turbo punjača. Kvar ovakve vrste ćete primetiti po neobičnom zvuku koji dolazi iz turbokompresora.

Ovo su samo neki od problema koji mogu nastati sa turbokompresorom koji se mogu rešiti njegovim remontom ili potpunom zamenom. Jedan od servisa koji se istakao po kvalitetu svoje usluge jeste Turbo Servis, sa glavnim predstavništvom u Užicu.

Tamo preporučuju da se svi delovi na turbo kompresoru (karike, zaptivke, ležajevi) zamene sa novim. A prilikom remonta turbokompresora je neophodno ukloniti i strano telo, kako ne bi opet pravilo problem u vozilu.

Drugi slučaj prisustva strano tela jeste da se jedan deo samog motora odvojio i zapeo u turbokompresor. Uz vađenje stranog tela i remonta turbokompresora potrebno je pregledati i stanje motora, kako se ista situacija više ne bi ponovila. Dakle, u najvećem broju slučajeva kvarove na turbokompresoru čine spoljašnji uzroci.

Turbo Servis vam pored ovog problema može rešiti i razne druge problem sa turbokompresorom. Neki od njih su: začepljenje i blokada katalizatora, prekid podmazivanja, povećan broj rotacija od preporučenih.

Ovaj servis koji uspešno posluje već više od trideset godina pored popravki turbokompresora, takođe, pruža i usluge servisiranja viskoventilatora i pumpi za vodu. U njihovim poslovnicama možete kupiti turbokompresor, viskoventilator, pumpu za vodu, interkuler, hladnjak, tuning, termostat, elisu i kompresor za klimu.

Ukoliko imate neke od nabrojanih kvarova na vašem vozilu posetite ovaj link www.turboservis.rs/ i zaputite se u neko od predstavništva u Užicu, Beogradu, Banja Luci i Podgorici.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *